افق روشن صنعت هواپیمایی ایران پس از لغو تحریم‌ها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جهانگیریان، پایان مذاکرات هیات ایرانی اعزامی به لیسبون پرتغال که با هدف گسترش روابط و امضای توافق‌نامه‌ی حمل و نقل هوایی بین دو کشور به این عضو اتحادیه‌ی اروپا سفر کرده بودند را اعلام کرد.

این سفر که به نظر می‌رسد حداقل به شکلی موقت، نتیجه‌ای محسوس در بر داشته، قرار است با اجرای یک موافقت‌نامه‌ی 25 ماده‌ای، حمل و نقل هوایی ایران را پس از بیش از سه دهه با اتحادیه‌ی اروپا پیوند بزند. طبق این موافقت‌نامه، شرکت‌های هواپیمایی هر دو کشور مجازند با موافقت سازمان‌های هواپیمایی دو طرف، تا سقف هفت پرواز برنامه‌ای هفتگی و پروازهای غیر برنامه‌ای نامحدود را به انجام برسانند.

همچنین طبق این قرارداد، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از سوی ایران و شرکت هواپیمایی یورو آتلانتیک از طرف پرتغال، این پروازها را مدیریت و اجرایی خواهند کرد.

این توافق‌نامه که پس از امضای موافقت‌نامه‌ی ژنو، نخستین پیشروی رسمی ایران در صنعت حمل و نقل هوایی اروپا است ،در حالی به امضا رسیده که به نظر می‌رسد با نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای، آینده‌ی این توافقات مثبت‌تر از پیش باشد.

به گزارش ایسنا،‌ در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران صنعت هواپیمایی کشور یکی از نخستین صنایعی بود که مورد تحریم‌های یک یا چندجانبه‌ی بین‌المللی قرار گرفت. طی این سال‌ها کشورهای غربی از فروش هواپیماهای جدید و بسیاری از قطعات مورد نیاز هواپیماهای ایران خودداری کردند و این موضوع، به طور مستقیم امنیت پروازهای ایران را هدف قرار گرفت.

پس از امضای موافقت‌نامه‌ی ژنو، بنا شد صنعت هواپیمایی ایران حداقل به شکلی محدود از قید تحریم‌ها خارج شده و بتواند امکان مذاکره و خرید تجهیزات جدید را از شرکت‌های خارجی داشته باشد.